Primeur in Zolder: URE-racewagen rijdt testrit op ProMove-terreinen
Primeur in Zolder: URE-racewagen rijdt testrit op ProMove-terreinen
De site rond Circuit Zolder is tot ver buiten de landsgrenzen bekend. Ook University Racing Eindhoven vond de weg naar het terrein. Het 70-koppige studententeam sleutelt een jaar lang aan een zelfontworpen raceauto. Voor hun testfase zakken ze met veel plezier af naar ProMove.
De site rond Circuit Zolder is tot ver buiten de landsgrenzen bekend. Ook University Racing Eindhoven vond de weg naar het terrein. Het 70-koppige studententeam sleutelt een jaar lang aan een zelfontworpen raceauto. Voor hun testfase zakken ze met veel plezier af naar ProMove. “Om bepaalde specificaties te testen, hebben we veel ruimte nodig”, vertelt Quinten Kustermans, een van de acht bestuursleden van URE. “De ProMove-terreinen bieden de faciliteiten om dat in alle veiligheid te kunnen doen!”
Quinten Kustermans zet zijn studie computerwetenschappen een jaar lang on hold om zich volledig te focussen op een héél bijzonder project. “We ontwikkelen een raceauto, volledig vanaf nul”, legt hij uit. “Gelukkig kunnen we de taken wat verdelen. Ons URE-team bestaat uit een 70-tal studenten, verdeeld over verschillende departementen. Van hen wordt verwacht dat ze minstens één keer per week naar de werkplaats komen. Daarnaast zijn er teamleden, onder wie ikzelf, die het project fulltime in goede banen leiden.”
Voor en door studenten
Alle leden van het team moeten student zijn. Ook de bestuurder van de raceauto. Quinten: “Vanuit de competitie is het verboden om professionals in te schakelen. We mogen hun hooguit om advies vragen en moesten dus zelf een bestuurder aanwijzen. Aan het begin van het jaar gingen we daarom als teambuilding een potje karten. De teamleden die daar veelbelovend uit de hoek kwamen, kregen een opleiding en zullen tijdens de wedstrijden plaatsnemen achter het stuur.”
URE gaat internationaal
Quinten en zijn team hebben een specifiek doel voor ogen: een succesvolle deelname aan de Student Formula Competition. “Die wordt jaarlijks georganiseerd in de zomerperiode en vormt het sluitstuk van ons academiejaar”, legt Quinten uit. “In juli en augustus trekken we door Europa: van onze thuisrace in Assen en een competitie in Hongarije tot het onofficiële wereldkampioenschap in Duitsland. Eén ding is zeker: het wordt een drukke en spannende zomer!”
Terwijl Quinten en zijn team aftellen naar de naderende competities, stijgen de verwachtingen. “Voor ons zal het pas écht geslaagd zijn als we alles uit onze auto kunnen halen. Als onze wagen tiptop in orde is”, klinkt het. “We hebben het URE-project dit jaar dan ook een beetje anders aangepakt: we hebben de focus gelegd op de auto vroeg afhebben. Het optimaliseren kwam daarna pas. Daardoor stond onze raceauto halverwege april al min of meer op punt – een record voor ons team – en gaven we onszelf zoveel mogelijk testtijd.”
Testen, testen, testen
Een raceauto testen: makkelijker gezegd dan gedaan. “Je hebt veel ruimte nodig. En idealiter beschik je over een terrein waarop je je testactiviteit kan spiegelen aan de competitie die je te wachten staat. Zo zijn er bijvoorbeeld tracks waar je 75 meter lang moet accelereren. Dat wil je natuurlijk oefenen. De site van ProMove bleek over alle faciliteiten te beschikken! Gelukkig was het ProMove-team even enthousiast: we stemden onderling enkele data af en konden zo regelmatig in Zolder komen testen. Iedereen was behulpzaam, vriendelijk en meedenkend. Een aangename ervaring!”
Onthulling
En zo kregen we bij ProMove een primeur, want we konden al een glimp opvangen van de nieuwe URE-wagen vóór de officiële onthulling op 13 juni. “Die vond plaats op onze campus in Eindhoven. Een groots evenement. Niet alleen omdat de nieuwe auto gedemonstreerd werd, maar ook omdat we ons twintigjarig jubileum vierden”, licht Quinten toe. “Om dat stukje URE-geschiedenis te laten zien, gaven we ook een demo met een aantal van onze oudere auto’s. Op zo’n evenement mogen we altijd heel wat vrienden, familieleden, bevriende teams – zoals de KU Leuven – en bedrijfspartners ontvangen. Dat maakte het extra spannend.”
Een knap staaltje technologie
Het URE-team telt heel wat knappe koppen. Dat bewijzen ze met enkele innovatieve features. “Ons model is een elektrische auto die – gewoon door een schakelaar om te zetten – ook volledig autonoom kan rijden. De wagen kan dus zowel met als zonder bestuurder over het circuit rijden, en dat zonder iets om te bouwen of aan te passen. Een tweede grote vernieuwing waar we volop mee bezig zijn, is onze eigen ontwikkelde inverter. Dat is een motorcontroller waarmee onze batterij de motoren van stroom voorziet. Hiermee hopen we niet alleen op het vlak van gewicht, maar ook op het vlak van performance heel wat te winnen. Dat design willen we dan ook zeker meenemen naar het volgende concept van onze auto.”
Krachtig eindresultaat
“Zo’n project verloopt niet zonder slag of stoot”, geeft Quinten nog mee. “We werken in fasen: eerst design, dan productie, daarna assemblage en uiteindelijk testen. Maar als er iets misloopt met de levertijd van de onderdelen of we niet meer kunnen rekenen op vaste partners, moeten we flexibel omspringen met onze timing. Ondanks die kleine tegenslagen zijn we trots op het eindresultaat. We hebben een krachtige auto afgeleverd: de draaikracht van onze wielen is maar liefst 1000 Newtonmeter koppel méér dan het nieuwste model van de Porsche 911-serie! Daarmee mikken we deze zomer op de top drie. Met een podiumplaats zouden we heel tevreden zijn!”