Gehoorverlies als gevoelige verkeersdrempel onderweg.

Gehoorverlies als gevoelige verkeersdrempel onderweg.

Met een agenda vol zomerfestivals is er één onmisbaar item voor je veiligheid dat je best altijd bij je hebt: oordopjes. Want gehoorschade loop je veel sneller op dan je denkt.

Met een agenda vol zomerfestivals is er één onmisbaar item voor je veiligheid dat je best altijd bij je hebt: oordopjes. Want gehoorschade loop je veel sneller op dan je denkt. En ook al mag je met gehoorschade of als dove chauffeur het verkeer induiken, die auditieve informatie blijft toch enorm belangrijk om gefocust te blijven onderweg, aldus Lieselot Nys, audioloog bij Audika hoorcentrum. Tijd voor een babbel! 

Of er restricties zijn in het verkeer voor mensen die slechthorend of doof zijn? Het antwoord is ‘neen’ volgens het Vias Institute. Dat is eigenlijk niet zo verwonderlijk: ongeveer 90% van de informatie die verwerkt moet worden tijdens het rijden is visueel van aard. De auditieve informatie is proportioneel dus veel minder van belang. En toch maakt audioloog Lieselot daar graag een kanttekening bij. “Je gehoor zorgt er in combinatie met je ogen voor dat je een vollediger beeld rondom je kan creëren als je in de wagen zit. Er zijn heel wat elementen — denk maar aan de hulpdiensten – die je niet meteen ziet, maar wel al hoort. Gehoor zorgt dus voor een globaler beeld, waardoor je veiliger anticipeert in het verkeer.” Een niet te onderschatten zintuig onderweg. 

Invloed achter het stuur

Maar wat als je slechter hoort? Heeft dat dan meteen een impact op je rijgedrag? Lieselot: “Ons cliënteel valt onder de slechter horende doelgroep. En wat merken we? Dat mensen hun gehoorverlies zelf meestal niet zo snel waarnemen. Je ziet vaak chauffeurs minutenlang rondrijden met hun richtingaanwijzer op. Dat komt doordat ze het geluid niet meer horen. Het is pas als je hen erop wijst dat ze dat probleem zelf ook opmerken. Al die kleine dingen zorgen ervoor dat je minder gefocust bent en dat kan uiteindelijk een impact hebben op je rijgedrag. Of denk aan mensen met een asymmetrisch gehoorverlies die langs de ene kant wel nog horen en aan de andere niet. Daardoor misinterpreteren ze vaak waar een geluid vandaan komt. En om maar te zwijgen van hoeveel energie dat kost als mens. Allemaal factoren die een invloed kunnen hebben achter het stuur.”

Lichte gehoorschade

Ons verkeer wordt elke dag sneller en luider. Al is er toch ook een stillere component die ons gehoor uitdaagt: de elektrische wagen. “Het minimale geluidsniveau van zo’n elektrische wagen moet 56 decibel zijn”, vertelt Lieselot. “Vergelijkbaar met het geluid van een koeling van een frigo of diepvriezer. Die hoor je heel goed in een stille ruimte, maar in druk verkeer valt dat geluid helemaal weg. Kortom, de elektrische auto is een stille boosdoener voor mensen met gehoorschade. Zelfs met hele lichte schade hoor je dit soort wagens veel minder goed. Vanuit Audika hoorcentrum roepen we daarom via ons gezondheidsprogramma op om vanaf de leeftijd van 55 jaar elk jaar een hoortest te doen. Net zoals je andere jaarlijkse check-ups voor je lichaam doet. Want gehoorverlies evolueert soms heel onopgemerkt, waardoor we het als ‘normaal’ gaan beschouwen. Gek, want als onze ogen achteruitgaan, gaan we wel meteen voor een bril. We willen daarin graag een mentaliteitswijziging. Want je gehoor heeft veel impact op je leven.”

Bescherm je oren

Meten en beschermen van de oren zijn de twee belangrijkste tips die Lieselot wil meegeven. “Beschermen doe je door oordopjes te gebruiken op festivals, concerten en feestjes. Maar ook in de auto neem je best maatregelen. Zet bijvoorbeeld de radio niet té luid in je wagen. Dat levert niet alleen schade op vanaf een bepaald niveau, maar zorgt ook voor minder focus.”

Leren hoe je je zintuigen correct gebruikt in de wagen? Onze instructeurs zijn je extra paar oren in onze opleidingen. Ontdek ons aanbod!