Responsible Young Drivers geven (groene) richting aan met Terugkomschijf

Responsible Young Drivers geven (groene) richting aan met Terugkomschijf

Responsible Young Drivers. Da’s exact wat je denkt dat het is: een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren.

RYD zet niet alleen in op bewustzijn, maar reikt ook concrete tools aan om het verantwoordelijkheidsgevoel achter het stuur te vergroten bij jongeren. Zoals bijvoorbeeld met de Terugkomschijf voor deelnemers van het terugkommoment, de door de Vlaamse overheid verplichte opleiding voor wie pas zijn of haar rijbewijs heeft behaald. Projectmanager en coördinator Carmen Cooman licht toe. 

De medewerkers en vrijwilligers van RYD trekken naar die plekken waar sensibiliseren de grootste impact heeft: middelbare scholen en bedrijven op veiligheidsdagen. “Mensen kennen ons vooral van onze workshops”, vertelt Carmen. “Naast informerende vormingen, maken we het ook graag leuk en interactief voor jongeren. Denk aan crashtesten, 3D-tripping bikes met virtuele werelden en alcohol- en drugsbrillen.”

“De oudere garde kent ons vooral van de terugkerende nieuwjaarsactie. Daarin brengen onze vrijwilligers feestvierders met een glas te veel op veilig weer naar huis op oudejaarsavond. Vroeger was die actie immens populair, vandaag is het moeilijker om een equipe vrijwilligers te verzamelen. Iedereen tussen 18 en 29 jaar is nochtans van harte welkom. Het verkeer, dat is immers iets wat iederéén aanbelangt. Van voetganger tot vrachtwagenbestuurder. En iedereen daartussen.”

Bewustwording op school

RYD is een organisatie door én voor jongeren. Die specifieke doelgroep in het verkeer bereiken is dan ook levensbelangrijk. Carmen: “Hoe vroeger je mensen bewust maakt van de mogelijke gevaren op de weg, hoe beter ze later kunnen anticiperen. Ik wou dat ik vroeger op school dit soort vormingen, tips en tricks had meegekregen. Vandaag zien we dat jongeren veel meer geëngageerd zijn om de materie vast te pakken. Al hangt het natuurlijk ook af van jongere tot jongere (lacht). We krijgen tijdens vormingen interessante vragen en gaan zo de dialoog aan met de jonge generaties. Het is dé manier waarop je jongeren vandaag bereikt. En met onze nieuwe campagne rond de Terugkomschijf proberen we hen klaar te stomen voor de toekomst.”

Groene toekomst 

Want de toekomst is elektrisch. De jeugd zal dus onvermijdelijk in die transitie opgroeien. “Onze Terugkomschijf is een soort van parkeerschijf – maar geen échte – waarop je kan aangeven wanneer je met je elektrische wagen jouw plek aan het oplaadpunt weer zal vrijgeven. Het doel? Meer respect creëren tussen bestuurders onderling. Tegelijkertijd willen we jongeren warm maken voor groene energie. Met tips en voordelen rond elektrisch rijden proberen we hen zo goed mogelijk voor te bereiden op wat gaat komen.”

Ode aan het terugkommoment

Ook via ProMove krijg je zo’n Terugkomschijf mee tijdens het officiële terugkommoment. “De door de overheid verplichte opleiding is volgens ons de perfecte manier om verantwoord rijgedrag te stimuleren. Om enkele maanden na je rijexamen nog eens terug te keren om alles op te frissen: dat is goud waard. Je leert nog zoveel bij. We weten dat die doelgroep op dit moment misschien nog niet het budget heeft voor een (eigen) elektrische wagen, maar de nieuwe mobiliteitsactie gaat dan ook vooral over bewustwording. Op die manier houden we het debat aan de gang en kruipen we mee achter het stuur.”

Staat er voor jou binnenkort een verplicht terugkommoment op het programma? Bij ProMove kiezen we de veilige weg vooruit.